Hvordan tage en båd på slæb i hårdt vejr
Videoen er fra kapsejladsen Sjælland Rundt 1984, hvor det blæste over 20m/s(!) med over 2000 både.
Sejladsen som alle de gamle sejlere taler om.
Følgende er fra mit virke som fartøjsfører ombord på MHV22 (som vi har lånt af Korsør) ved at vi får
til opgave at bjærge en sejlbåd med en ødelagt mast.
Et videohold fra Danmarks Radio er ombord på MHV 80. Videoen er en kopi-af-en-kopi-af-en-kopi...
ikke særlig skarp, men giver forhåbentlig et billede af blæsevejret og udførelsen af opgaven i de store
bølger.
Som 'belæring' skal nævnes at man altid kommer ned til havaristen fra VINDSIDEN med stævnen først,
således at man DERFRA kaster kastelinen MEDVINDS over til havaristen. Herved undgåes at linen
kommer ind i skruen agter (!). I fortsættelse af kastelinen fastgøres SLÆBETROSSEN.
Når en båd ligger stille, vil den normalt ligge med siden til vinden. I planlægning af opgaven skal man
huske at hvis båden ligger med stævnen mod højre, set fra luv, - skal slæbetrosse +kasteline være trukket
helt frem på dækket i bagbord side (!).
Vor mand på fordækket fik lavet et perfekt kast over til sejlbåden. Kuglen på kastelinen snurrede sig lige
fast rundt den ene wire til masten, således at sejleren blot kunne hale slæbetovet hjem og gøre fast forude
på sejlbåden.
Herefter bakkes lidt, og man drejer skibet rundt til styrbord, MENS slæbetrossen føres langs vor bagbords
skibsside agterover for tilslut at fastgøre slæbetrossen helt ude agter. Det hele på få minutter.
Se video: Video <= Bare tryk der (4min 47sek)
God fornøjelse !
Nævnes skal også at slæbetrossen skal/bør ende i en 'hanefod' hvor de to tyndere liner går helt ned til de to
spil ved cockpit som er det stærkeste sted for et træk på en sejlbåd. (ikke gjort her i 1984)

I 'almindeligt vejr' som det nok er mest af, bør følgende også være kendt:
Slæberen og den slæbte båd kan let veje fra 2 til 6-8 ton hver. Man kan sagtens se situationen for sig
når slæberen går fremad med kun 2 knob, - og den slæbte ligger stille:
Linen strammer pludselig op med et voldsomt ryk: Her skal man bestemt ikke have arme og ben ind i
mellem tovværk og klamper.
Mange klamper og personer er blevet skadet ved denne uvidenhed. Også kaldet dårligt sømandskab.
Selv kun 2 knob ved start er en alt for høj en fart, - selv om det ser langsomt ud. Så derfor:
Farten skal være så lav som overhovedet muligt ved opstramning af slæbetovet.
En anden klassiker er at få slæbelinen i skruen. Resultat: Nu er der to både i alvorlige vanskeligheder.
Hold den løse del af slæbelinen i løs hånd indenbords, - indtil den er strammet op.
Linens længde bør i bølgegang afpasses med x gange bølgelængden, således at begge både går opad
samtidig, og begge går nedad samtidig i bølgerne.
Retur til Steen Billenstein's forside
Fartøjsfører i 40 år, og leder af Sejlerskolen i Gilleleje i 25 år (2024)